26 Temmuz 2012 Perşembe

tam buğday unlu, böğürtlenli clafoutis (klafuti)


Fransızlara özgü bu tatlıyı çoktandır denemek istiyordum. Pazardan aldığım tatlı böğürtlenlerle ilk denemeyi yapmaya karar verdim. Fransızlar 19. yüzyılda ilkin Limousine bölgesinde kiraz ve vişne ile yapıyorlarmış, daha sonra değişik meyvelerle denenerek geniş bir klafuti yelpazesi oluşmuş ve zamanla tüm dünyaya yayılmış. Bu tatlının İngilizlerle bi ilgisi yok ama ben şu sınıflandırmayı yaparken meyvelerin İngilizcedeki isimlerinden yararlandım: Fransızlar, İngilizcede berry ve cherry  sınıfına girebilecek vişne, çilek, ahududu gibi meyvelerle yaptıklarına clafoutis; elma, armut gibi  meyvelerle yaptıklarına da  flognarde diyorlar. (Bu arada bilmeyenler için ufak bir dip not: Fransızca sözcüklerin telaffuzunda -genellikle- sondaki  harfler söylenmediği için; clafoutis'i klafuti, flognarde'yi flognard olarak söylemek  gerekiyor.)

Meyve üzerine krep hamuru döküp fırınlamaktan ibaret kolay bir tatlı klafuti. Pay ya da turta gibi şeyler yapmak istediği halde hamuru dinlendirmeye ve dinlendirdikten sonra da açmaya zaman bulamayanlar için oldukça pratik... Ben de sırf bu yüzden denemek istedim...

Beklentimin üstünde bir lezzet oldu. Kısıtlı zamanlarımda iyi bir alternatif olarak "tekrar tekrar yapılacaklar arşivi"me kattım.

Tam Buğday Unlu, Böğürtlenli Clafoutis
Malzemeler:
2 yumurta
1 su bardağı süt
1/2 su bardağı toz şeker (veya 1/2 çay bardağı üzüm pekmezi)
1 tutam tuz
15-20 adet iri tatlı böğürtlen
50 gr. oda ısısında yumuşamış tereyağ (clafıutis için)
25-30 gr. oda ısısında yumuşamış tereyağ (fırın kabını yağlamak için)
aldığı kadar un (krep hamuru kıvamında oluncaya dek)

Yapılışı: Yumurtaları çukur bir kapta iyice çırpın. Toz şeker (veya pekmez) ve tereyağını ekleyerek çırpmaya devam edin. Sütünü ekleyip krep hamuru kıvamına gelinceye dek ununu ve tuzunu da ekledikten sonra iyice karıştırdığınız karışımı, yağlanmış ve unlanmış fırın kabına dökün. Üstüne böğürtlenleri yerleştirin. 180 derecelik fırında üzeri kızarıncaya dek 35-40 dk. kadar pişirin. (Hamurun pişip pişmediğini kürdanla veya bir bıçak yardımı ile test edebilirsiniz.)

Soğuk ya da ılık halde iken servis yapmak mümkün.
Afiyet olsun!

5 yorum:

  1. Bu gerçekten çok güzel görünüyor...ellerine sağlık.bende deneyeceğim inşaAllah...

    YanıtlaSil
  2. Eline sağlık arkadaşım .Bu tarifi birde mürdüm eriğiyle dene .sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Böğürtlene bayılrım zaten çok güzel görünüyor ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  4. ellerine sağlık, enfes görünüyor.

    sevgiler

    YanıtlaSil
  5. ellerine sağlık süper görünüyor..şimdi bir dilim olsa da yesek..:)

    YanıtlaSil