25 Mayıs 2020 Pazartesi

Ramadan feast table for two / Bayram masam ve Hayırlı bayramlar!

Normal şartlar altında, sabah uyanınca giyinip doğru kayınpederin evine gitmiş, kocacığın yakın akrabaları ile orada hep birlikte bayramlaşmış olacaktık. Öncesinde hep beraber kahvaltı yapardık muhtemelen. Çünkü son yıllarda küçük eltim, ben ve görümcem bir şeyler hazırlayıp bahçedeki kameriyede mükellef bir kahvaltı sofrası kuruyorduk.


Kayınvalidemin vefat ettiği yıl geleneksel bayram yemeği olan büryanı ben yapmıştım. Bir sonraki bayram görümcem yapmıştı. Ama sonra o kadar kalabalığa yapmak zahmetli olunca mükellef bir kahvaltı kararı almış, son yıllarda kahvaltı masasında buluşuyor olmuştuk. Bu yılda öyle olma olasılığı yüksekti. Derken kahvaltı sofrası dahi hayal oldu. Çeşit çeşit çiçekle, sebze fideleriyle, ağaçlarla dolu bahçe bu bayram sessiz kaldı. Bu fotoğrafları geçenlerde yerli tohum domates fidelerimizden bahçeye de ekilmesi için bıraktığımızda çekmiştim. 


Bir taraftan bu bayram bu bahçede olamayacağımızı düşünmüş, bir taraftan da olabilirsek bari bu yıl büryanı ben yapayım diye aklımdan geçirmiştim. İlk düşüncem hayat buldu. Bayramda 4 gün evdeyiz. Allahtan bugün 65 yaş üzerinin 6 saat dışarı çıkma hakkı var, umarım en iyi şekilde geçirebilmişlerdir zamanlarını...

Bayramda bir yerlere gitme, birilerinin ziyarete gelmesi gibi bayrama özgü hareketlilikler olmasa da madem bayram dedim, o zaman bayramı bayram gibi geçirelim!

Sabah kalktım geleneksel bayram yemeğimiz büryanın önce etlerini düdüklü tencerede pişirdim. O pişerken puding kuplarımın ağız kenarlarına süsleme yaptım. Yumurtanın beyazını çırpıp bir tabağa alıyorsun. Bir başka tabakta da her hangi renk verici bir şeyle toz şekeri karıştırıyorsun. Kupun ağız kısmını önce yumurta beyazına, sonra şekerlemeye batırıyor, buzdolabına sertleşmesi için bırakıyorsun. Ben süsleme için zerdeçal ile toz şekeri karıştırdım. Çünkü en uygun olarak evde yalnızca onlar vardı. Oysa bir iki damla gıda boyası ile her renkte yapmak mümkün. Hatta şeker yerine minik renkli pasta süsleri de kullanılabilir, daha da güzel olur. 

Biz kocacıkla kahvaltı yapıncaya dek iyice sertleşti. Sonra pudingimi pişirdim, kuplara döktüm, üstüne de albeninin yuvarlak çikolatalı gofretini yerleştirdim. Soğumaya bıraktım. 

Görüntülü-görüntüsüz telefon kutlamalarımız da başlamıştı, ara ara mutfaktan çıkmak durumunda kaldım. Bir ara terasa çıkıp denizi seyrettik, güneş vardı ama rüzgar da vardı. Sonra büryanı pişirdim. O fırındayken çorbayı, havuç taratoru ve zeytinyağlı mantar soteyi kotardım.

İki kişi olsak da büyük masayı hazırladım. Biraz da süsledim. 

Kimseler gelmese de bayramlıklarımızı giydik günün kalan bölümünü bayram gibi geçirdik. Ben bayramlığımı sezon sonu aldığım etek ve bluz ile çoktan ayarlamış, ilk giyileceği tarihi bayram için planlamıştım zaten. 
Kıyafetim belli iken bir kaç gün önce pek giymediğim babetlerimden birini de haki renk boyamak istemiş, ancak evde haki boya bulamayınca en uygun yeşille bu işi kotarmıştım.
 Derken aklıma aynı renklerden saçım için fiyonklu bir toka yapma fikri geldi, beyaz bir dantel parçasını boyayıp fiyonk formu vererek onu da hallettim. Bayram Ruşisi olarak artık hazırdım. :)

Bugünü anı kutumuza bırakırken buruşturup atmaktansa, biraz özen göstereyim, neşeleyip güzelleyeyim istedim.

Masa çiçeğimi ortaya değil de temasımızın en uzak olacağı noktaya aldım. Çiçeklerin içine fenerlerimi yerleştirdim. Aralara led ışığımın hilallerini bıraktım. Onun hemen önüne de kartondan kestiğim altın sarısı  hilal ve yıldızları serpiştirdim.

Bir cami yaptığımdan sözetmiştim. Amacım fenerlerin önüne o camiyi yerleştirmek idi ancak durup dururken silikon tabancam ısınmaz oldu. Muhtemelen teli koptu. Yenisini Gelibolu'da bulmam zordu. Camim yarım kaldı. Kubbesini dahi böyle bırakmayacak, kenar kısımlarını ince oymalı bir şeritle kamufle edecektim... olmadı...

Camisiz de olsa fenerli-çiçekli köşem fena değildi. Elimde bir kaç da metal hilal ve bonbon şeker süsler vardı. Onları da gelişigüzel serpiştirdim. Masam sayelerinde daha da neşelendi. :)

Bu andan sonra evin bayram misafirleri madem bizlerdik, misafir peçetelerim, surahim ve su kadehlerimle de daha da misafirperverce ağırlanmayı haketmiştik.

Telefon görüşmelerimde bugünü herhangi bir gün gibi geçirmekte olduğunu buruk bir ses tonuyla söyleyen her kim varsa, "bayram üç gün, bugün geçti gitti, yarını bayram tadında yaşama şansın var, yarın kalk ve onu kullan" diyerek postamı koydum. Daha da verdim veriştirdim de şimdi burada devamını yazmayayım. :) Yarın onlardan güzel haberler bekliyorum. :)

Bugünler geçer elbet... Allah beterlerinden saklasın. Bugünlerimizi aratmasın. Tüm islam aleminin bayramı kutlu olsun! Sağlık, huzur ve barış dolu nice bayramlarımız olsun!







Pieni Lintu - MakroTex challenge

24 yorum:

  1. oh ne güzel olmuş. insan yaşam enerjisini kendi içinde bulacak, dışardan bir güce ihtiyaç duyduğun zaman, depresyona girme olasılığın artıyor. hem bayram Allah'ın hediyesi, kabul etmemek olur mu.
    bu arada masan çok şık sende öyle. saçındaki kurdeleye ve babate bayıldım. güzel günlerde kullan canım
    bayramın mübarek olsun

    YanıtlaSil
  2. Başkasına verdiğimiz önemi kendimize vermiyoruz bazen.Şimdi bayram hazırlığınızı okurken öyle hissettim. Ne kadar değerli bir şey hazırlamışsınız.Oysa misafir gelecek diye süslenen sofralar ,kendi başımıza yiyeceğimiz zaman üşengeçliğe vurulur.En çok biz hakediyoruz aslında böyle güzel,sıcak,mutlu sofraları.Bayıldım.
    Biz de bizbizeydik ama 65 yaş üzeri sokağa çıkma izni olunca annemle babam bize ziyarete:) geldi. Çok güzel oldu bizim için.
    Sevgiler,mutlu bayramlar..(Puding kaselerini süsleme işi çok hoşuma gitti, ilk fırsatta çocuklara yapıcam)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler...
      Kase dışında kadeh-bardak kenarlarını da süsleyin, önümüz yaz, hoş olur. :)

      Sil
  3. ne güzel yapmışsın Ruşencim rutinlerimiz çok değişti bu yıl buruk oldu ama en güzeli kendi kendimzie de olsa bayramı en güzel şekliyle karşılamak ve geçirmek, sende tam anlamıyla böyle yapmışsın, sevdiklerimizle ve sağlıklı nice bayramlar yaşamak dileiğiyle... iyi bayramlar.. :)

    YanıtlaSil
  4. Yanıtlar
    1. Teşekkürler Özlemcim... Sana da hayırlı bayramlar...

      Sil
  5. Harika herşey,siz harikasınız sevgili Ruşyena ...Bayramınızı kutlarım,nice nice sağlıklı ve mutlu bayramlar dilerim.Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim... Size de sağlıklı, huzurlu nice bayramlar... sevgiler...

      Sil
  6. Such a colourful and interesting blog post. Your celebrations look beautiful, and I love the shoes and matching hair bow.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Thank you so much Diana. I want to leave a message on your last blog post but I can't.
      Your new hobby looks great. The flowers will be living much more with their marks.

      Sil
  7. Such a beautiful hair and hair bow tie!

    YanıtlaSil
  8. The celebrations look lovely. And someone has a beautiful hair.

    YanıtlaSil
  9. Beautiful shots. Hope you had small, but nice party.

    R. Täysin arkista

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Thank you Kristiina!. The feast days were in lockdown, but they were the feast days. So my husband and I tried to spend them keeping the soul of celebration. In the future we will remember them with pleasure.

      Sil
  10. Your dinner table looks beautiful & festive, so fresh. Wonderful hair you have!

    YanıtlaSil
  11. I love your photos - full of light and color!

    YanıtlaSil